
451

� https://doi.org/10.18485/ips_hcmemory.2024.ch23
�

Assistant Prof. Dr. Maja Antić, Bosnia and Herzegovina  
Faculty of Philosophy
University of East Sarajevo
Department of History and Archaeology
Saint Petersburg State University 

ON THE INFLUENCE OF AUSTRIAN 
PROPAGANDA IN HERZEGOVINA 
AND THE INSURGENT ATTITUDE OF 
CHRISTIANS IN THE COVERAGE OF 
THE DAY MAGAZINE  (1861–1865)1 

Abstract 

The Moscow weekly The Day, a Slavophile magazine for 
society, criticism and culture, was published between 
1861 and 1865. The subject of the analysis of our work 
is the writing of The Day magazine about the influence 
of Austrian propaganda and the insurgent mood in Her-
zegovina in the first half of the 60s of the 19th century. 
Despite the official prohibition on writing and publish-
ing articles containing political issues, Russian consular 
reports from Mostar, Dubrovnik, Sarajevo, and other 
places were published on the pages of The Day. They 
wrote about the progress of the uprising in Herzegovi-
na and foreign influence on Christians and their goals. 
Editor in chief of The Day was the prominent Russian 
Slavophile I. S. Aksakov. In addition to the reports of Rus-
sian consuls from the Balkans, The Day also published 

1 This work has been supported by the grants the Russian Science Foundation, RSF 23-78-10045 / 
Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда (проект № 23-78-10045).



HISTORY AND CULTURAL MEMORY

452

literary and historical texts, reviews and polemics on 
current topics in Russian society.

Keywords: The Day, Russian consular reports, upris-
ing in Herzegovina, Austrian propaganda.

In the early 60s of the 19th century, Emperor Alexander II (1855–
1881) in his desire to modernise the country, ensure progress and peace, 
began implementing state and economic reforms aimed at the recov-
ery of the country, whose numerous internal weaknesses had surfaced  
during the Crimean War (1853–1856). After the end of the war and the 
signing of the unfavourable decisions of the Treaty of Paris (1856), the 
prevailing opinion in Russia was that the political impotence of the 
country was a consequence of insufficient development and the absence 
of reforms, whose implementation would prevent new military failures 
and the possible revolution in the country. At that time, the reform of 
the countryside, i.e. the abolition of serfdom (1861), was considered the 
most important as it freed over twenty million Russian peasants. In the 
following years, judicial and administrative reforms, university reform, 
censorship and military reforms, as well as numerous others were im-
plemented (Miljukov, Senjobos, Ezenman 2009, 474–475).       

Under these circumstances, on October 15, 1861, the first issue 
of the Moscow weekly The Day (Russian: День) was published. The 
magazine, started with the idea of forming a Slavophile view towards 
contemporary challenges and problems, was published and edited by a 
prominent Slavophile, Ivan Sergejevich Aksakov. Due to the prohibi-
tion on dealing with political topics, the magazine contained a literary, 
regional, review, Slavic and mixed section. The pages of The Day were 
dominated by texts about the role of the nobility in pre-reform Russia, 
a series of articles by I. S. Aksakov on current topics from contempo-
rary Russian society, as well as consular reports on political and social 
conditions in the Balkans (Нижегородское отделение Российского 
общества историков – архивистов [НОРОИА]. 2000). The idea of 
founding a magazine with a Slavophile focus was not new. A few years 
earlier, the director of the Asiatic Department of the MID, Yegor Petro-
vich Kovalevsky (1856-1861), had proposed to I. S. Aksakov to start a new 
magazine that would promote the concept of Slavic and Orthodox unity 
(Blaine 1970, 290).  However, in the cooperation between Kovalevsky and 
the Russian diplomat Alexander Fyodorovich Gillferding in the spring 



Maja Antić ON THE INFLUENCE OF AUSTRIAN PROPAGANDA…

453

of 1859, in the Slovenian section of the newspaper Sankt-Peterburgskie 
Vedomosti, only selected reports of the Russian consuls from Sarajevo 
and Mostar were printed (Тепић 1988, 543). The newly appointed di-
rector of the Asiatic Department, the young general Nikolay Pavlovich 
Ignatyev (1861–1864), using his family and godfathers connections with 
the Russian court, obtained the consent of Tsar Alexander II to publish 
political announcements in The Day magazine, so that Russian society 
would stop being informed about socio-political circumstances in the 
Orthodox countries of the Balkans through the biassed reporting of the 
German and French press about the position of Christians in that part of 
Turkey. Thanks to the cooperation between Aksakov and Ignatyev, the 
Slovenian section of The Day published uncensored reports of Russian 
consuls from different parts of the Balkans, which were sent to the ed-
itorial office from the Asiatic Department (Хевролина 2009, 124, 125). 
Their cooperation continued in the following years, and Aksakov con-
sidered Ignatyev an influential person whose help was necessary for his 

“subjugated magazine” (Фетисенко 2023, 110).
The Day magazine was published until 1865, and the reasons for 

its short run are partly related to the firm agreement with the views of 
the conservative and reactionary press on current events in Russian po-
litical and social life. For instance, during the days of the student pro-
tests in 1861, I. S. Aksakov called on the participants to leave the streets 
and return to the classrooms, while during the Polish Uprising (1863) 
he supported the policy of the (tsarist) government, as a result of which 
a message was sent to the public that The Day magazine was actively 
fighting against revolutionary and democratic principles. Articles, reports 
and other texts were most often published without the author’s signa-
ture, which is why they were attributed to the editor’s personal opinion. 
Although the magazine had about 4,000 readers in 1862, their number 
decreased year after year. At the end of 1865, due to the poor interest 
of the readers and financial losses, I. S. Aksakov made the decision to 
close it down. Despite the subsequent decline in popularity that led to 
the closure of the magazine, it can be said that The Day, in the period 
from 1861 to 1865, provided the public with the most precise and accu-
rate information about the state of Orthodox Christians in the Balkans. 
This fact is not surprising if we consider that Russian consuls and offi-
cials of the MID, such as A. F. Gillferding, V. I. Lamanski and others 
used to publish their reports in The Day. 



HISTORY AND CULTURAL MEMORY

454

In the middle of the 19th century, several peasant rebellions and 
uprisings occurred in the Balkans, mainly of the Serbian peasantry which 
were not politically organised but the causes of their outbreak were re-
lated to social dissatisfaction. It can be said that the most important up-
rising of that kind was the one that broke out in 1852 in Herzegovina, 
in the regions east of Trebinje all the way to the Montenegrin border, 
under the leadership of Duke Luka Vukalovic. The order of the Turkish 
authorities in 1852 to confiscate weapons from the peasants and collect 
the remaining taxes and levies served as a reason for the outbreak of 
the aforementioned uprising, which lasted intermittently until 1862. The 
uprising in Herzegovina was reactivated in 1860, and unification with 
Montenegro was highlighted as the main goal. This uprising could not 
have lasted for many years without support from neighbouring Monte-
negro, so Montenegrin troops also took part in the uprising. At the same 
time, in the fall/winter of 1860/61, Montenegrins were attacking all the 
way towards Podgorica and rebellions broke out in Banjani and Rudine, 
which involved almost the entire border in these conflicts (Историја 
српског народа V-1 1994, 470,476, 480). During the outbreak of the up-
risings of the Balkan Christians, beliefs on the Russian side were very 
often mixed as to whether the uprising should be supported or allowed 
to happen independently. For instance, it happened that during the out-
break of the Crimean War, a potential Christian uprising in Turkey was 
seen as a mitigating circumstance for the Russian side. Therefore, in 
the fall of 1853, the uprising was included in Russia’s official war plan.  
However, Russia’s position in the Balkans in 1853 differed in many ways 
from its Balkan policy in the early 1860s. In the meantime, the Russian 
protectorate over the Orthodox Christians in Turkey ceased to exist, and 
Russia’s policy in the Balkans in those years largely depended on the 
attitude of the French government, whose interests it aligned itself with 
(Екмечић 1997, 53). While the official policy of the Russian govern-
ment pointed to caution and maintaining of the status quo in the East-
ern Question, numerous organisations and associations close to Slavo-
phile circles operated in Russia, supporting and looking with delight at 
the rise of Christian uprisings in that part of Turkey. Russian historian 
Tarle attributed such an attitude to a “Slovenophile fantasy” to which a 
large number of Russian intellectuals and diplomats belonged (Екмечић 
1997, 53). Immediately after the end of the Crimean War, the Moscow 
Slavic Charity Committee (1857/58) was founded in circles close to the 
Moscow Slavophiles, within which Moscow Slavophiles, such as the 



Maja Antić ON THE INFLUENCE OF AUSTRIAN PROPAGANDA…

455

editor of The Day magazine I. S. Aksakov, M. P. Pogodin, N. A. Popov 
and others worked (Блажић 2012, 302). The Charity Committees were 
under the jurisdiction of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian 
Empire and the Asiatic Department and served as an informal means of 
the Russian government to regain its former influence among the Bal-
kan Christians.

The first issue of The Day was published in the fall of 1861, at 
a time when the uprising in Herzegovina entered its final phase, with 
the active interference of the European powers, France, Russia and 
the Habsburg Monarchy. Although the Habsburg policy towards the 
East, until 1866, tended to maintain the status quo, ever since the Con-
gress of Vienna (1814–1815) when the Adriatic Coast was granted to 
the Habsburg Monarchy, the military tended to expand the territories 
in that direction and occupy the Bosnian Pashaluk. The November re-
port of the Russian consul K. D. Petkovich from Dubrovnik, who spoke 
about current events in Herzegovina and the heroic struggle of the “Or-
thodox, poorly armed Herzegovinian Slavs under the leadership of Lu-
ka Vukalovic”, was published by The Day on December 23, 1861 in 
issue 11. The report brings exceedingly interesting information about 
the Austrian interference in the conflicts behind which “some kind of 
goal was visible, however not completely obvious at the moment”, but 
without any doubt the Austrians wanted to occupy Sutorina and thus 
round off their borders in Herzegovina. However, Consul Petković con-
cluded that all attempts to win over the leader of the insurgents did not 
produce the desired effect on Vukalovic, who did not give up his goal 
and fought bravely against the Turks. The consular reports published in 
The Day provided a new and more credible picture of the events in Her-
zegovina, creating the impression that “the Slavs raised their voices in 
Aksakov’s newspaper” and drew the attention of the Russian public to 
their struggle against the Turkish yoke at the same time. In a way, The 
Day realised the earlier idea of editor Aksakov, providing the Balkan 
Slavs with a much-needed “living word” and support in their struggle, 
about which he wrote to his family earlier, during his stay in Cetinje in 
the summer of 1860 (Вихрова, Дмитриев, Егоров 2017, 125). The re-
ports of the Russian consuls, apart from the topic of the uprising and the 
Soviet position of Christians, brought many interesting analyses of the 
Austrian policy towards Bosnia and Herzegovina.  In an earlier report 
of consul Petković from 1860 to his colleague Balabin in Vienna, it was 
mentioned that Bosnia and Herzegovina, surrounded on three sides by 



HISTORY AND CULTURAL MEMORY

456

Austrian territory, was completely dependent on that country. In 1860, 
in cooperation with the Port, the Habsburg Monarchy began building a 
road from Mostar to the Austrian border, and also worked a lot on the 
construction of a steamboat connection across the Neretva River from 
Trieste to Metković (Кондратьева 1963, 208). The Habsburg Monarchy 
found a way to expand its influence in Herzegovina by mass granting cit-
izenship to the population that moved to the territory of Dalmatia while 
fleeing the Turkish oppression. Consul Bezobrazov wrote about concrete 
examples in January 1862, in a report for director Ignatyev, in which he 
mentions the imposition of Austrian citizenship on the inhabitants of 
Ljubuški and Duvno. The same report mentions Austrian agents who 
persuaded Muslims and Orthodox to report to Austrian administrators 
for the passport issuance (Кондратьева 1963, 209). 

Focused on the events in Herzegovina and occupied by the start of 
military operations against Montenegro, Turkey seemed not to be fully 
aware of the danger coming from the Austrian side. Therefore, according 
to Petkovic’s report of November 14, 1861, published in issue 11, the en-
try of the Austrian troops in Sutorin produced a great shock and surprise 
for the commander-in-chief, Serdar-Ekrem (РНБСПб, МфГ1/23, н. 11).  
The increased activity of Austrian agents in Herzegovina is the subject 
of interest in the February report on Slovenian-Turkish relations, which 
was published at the beginning of April in The Day, issue 26, officially 
without signature, and whose author was the secretary of the Russian 
consulate in Dubrovnik V. V. Makushev. In his opinion, the events in 
Herzegovina could not be resolved without the mediation of European 
powers, while at the same time he expresses surprise at Turkey’s at-
tempts to reach a positive agreement between the two conflicted parties 
through the mediation of Austrian agents. Makushev also states that “in 
Bosnia and Herzegovina, the name of an Austrian is far from popular, it 
can honestly be said that an Austrian in these provinces is the same as 
a Turk”. In Makushev’s opinion, it was unthinkable that Porta should 
manage to resolve the matter quickly with the help of Austrian collu-
sions, and even if that happened, who could guarantee that the uprising 
would not flare up again in a few months (РНБСПб, МфГ1/23, н. 26).    

The news about the Turkish looting of the Duži monastery and 
the escape of the Orthodox monastic brotherhood to Austrian territory 
is the subject of analysis in the report by V. V. Makushev, where special 
attention is paid to the attitude of the Austrian authorities towards the 
defected monks. In the detailed report of the diplomat Makushev, which 



Maja Antić ON THE INFLUENCE OF AUSTRIAN PROPAGANDA…

457

was published on April 28, 1862, in issue 29 of The Day, the reason for 
the looting of the monastery is the accusation by the Turkish authorities 
for the cooperation of the monks with the rebellious Christians. Fear-
ing for their safety, the monks took refuge on the Austrian side, where 
the local authorities showcased all their “benevolence” by imprisoning 
the monks in the fortress and then putting them under police control 
(РНБСПб, МфГ1/23, н. 29). We find similar descriptions of the “pacifism” 
of the local Austrian authorities and “concern” for the fate of the Her-
zegovinian Christians in April 1862 in the text of the Russian historian 
and Slavist V. I. Lamanski, whose introduction Herzegovina affairs cites 
examples of bribery, promises, benefits and of cooperation with Vuka-
lovic’s enemies, who tried to win over “simple-minded Herzegovinians” 
(РНБСПб, МфГ1/23, н. 31). Under the circumstances of several years 
of unrest and the Montenegrin-Turkish war, which began in April 1862, 
the Russian consulate in Mostar represented the only refuge for Ortho-
dox Christians from the violence of the local Turkish authorities. Of the 
three consulates located in Mostar, the Russian consulate had a special 
influence on the Christians, because their diplomats provided support 
and were the most active in matters concerning the Christian population. 
Given this, the Russian consulate in a short time incurred the wrath of 
Muslims by pointing out numerous abuses of the local authorities, as 
well as rumours that the Russian government supported the uprising in 
Herzegovina through its agents. The bad mood and “wild fanaticism” 
of local Muslims towards Russian agents and diplomats is noted in the 
example of the unseemly insults toward the Russian consul Bezobrazov 
while he was visiting the shops of Mostar accompanied by the consu-
lar officials. The moment he entered a shop, two Turks followed him in, 
insulting the consul and his entourage with the words “Moscow infidel” 
and in the end one of them physically attacked the consul’s guard. Af-
ter this incident, Consul Bezobrazov demanded from the Turkish Pa-
sha that the participants be punished, but his request was not fulfilled 
until colleagues from the Austrian and English consulates intervened 
(РНБСПб, МфГ1/23, н. 41). The aforementioned incident cemented the 
general belief that the Austrian consulate followed the instructions of 
its government and “saw all events through the eyes of the Turkish gov-
ernors” (РНБСПб, МфГ1/23, н. 41).

Considering that Russia could not get involved in the struggle of 
Christians in Herzegovina, help in the form of finances and material 
necessities came through the Asiatic Department and Russian agents 



HISTORY AND CULTURAL MEMORY

458

on the ground. A public donation drive to help Montenegrins affected 
by the war was launched in the Journal de St. Petersburg, the official 
gazette of the Russian government. A similar campaign was launched 
by the newspaper Contemporary Word. The temporary suspension of 
The Day, in the period from June 2. to September 1, 1862, prevented the 
Slovenian Board’s editorial from supporting such an action in the same 
way. After the ban was lifted, in issue 35, The Day joined the initiative 
and enabled “subscriptions in favour of poor Orthodox Slavs, defending 
their faith and independence” (РНБСПб, МфГ1/23, н. 35)

The Austrian government invested a lot of energy to silence the 
uprising in Herzegovina, as well as the war between Montenegro and 
Turkey, and therefore it intervened in Constantinople as well. Austrian 
diplomacy worried that “the uprising of the poor Balkan rayah” could 
become part of a broader, European story about national movements, es-
pecially if it is taken into account that Austria was aware of the plans for 
the Garibaldists’ landing on the Adriatic coast (Ekmečić 1964, 20, 21).

In the short report of the consulate’s secretary in Mostar, V. S. 
Jonin describes the situation in that province after the suppression of 
the uprising and the end of the Montenegrin-Turkish war. The confusing 
state of affairs in that province rested on a fragile peace, which resem-
bled a respite until the next conflict between the oppressed Christians 
and “Muslim fanaticism”, whose relations were filled with mutual enmi-
ty. The violence of Muslims against Christians, even if it was sanctioned 
by the Turkish authorities, was a reason for retaliation and expression of 
anger towards Christians. According to the information from the Rus-
sian consulate, Turkish boys physically assaulted Orthodox children on 
their way back from school; it was forbidden to leave the houses after 
curfew, and a stricter police patrol was instated. Life in Herzegovina was 
made difficult by the division of Christians into Orthodox and Catholics 
and the numerous abuses by Austrian agents. (РНБСПб, МфГ1/23, н. 
27) Consular reports cited numerous examples of attacks on Christians 
and abuse by Turkish authorities from which even the Russian consular 
flag could not protect them. Taking that into account, it was hard to be-
lieve that anything could have changed peacefully in Herzegovina and 
other Serbian countries under Turkish rule (РНБСПб, МфГ1/23, н. 41).

Despite its short run time (1861–1865), strict censorship, the pro-
hibition on writing about political topics, numerous critiques and the 
months-long suspension of publishing new issues, The Day reached a 
remarkable part in the social life of Russia. In the period when it had 



Maja Antić ON THE INFLUENCE OF AUSTRIAN PROPAGANDA…

459

been published, The Day provided to its readers the most reliable news 
and analyses of events in the lives of the Balkan Slavs. The importance 
of the articles published by this magazine is all the greater if we con-
sider the fact that it used to publish the reports of officials of the Asiatic 
Department and the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Empire. 
The dominant topics that were represented in the period from 1861 to 
1865 were related to the events in Herzegovina in the last stage of Luka 
Vukalovic’s uprising, but also the actions of the Austrian government in 
the aforementioned regions. The reporting of The Day magazine showed 
that the plans of the Austrian government in Herzegovina exceeded 
the need to preserve the borders and establish peace in that part of the 
Ottoman Empire. The Day served the purpose of shaping the views of 
Slavophiles on current events, so there was a general belief that it ap-
proached current events in a too “Slovenophile” way. Regardless of this, 
no Russian newspaper had informed the public more precisely and in 
detail about the situation in the Balkans in the decade that preceded the 
national liberation and unification of the people in the Balkans.

LITERATURE

SOURCES

Российская национальная библиотека, Санкт-Петербург [РНБСПб]., 
День, журнал И. С. Аксакова (МфГ1/23):

Петкович, Константин Димитриевич?. Из Рагузы. [О австрийско-сла-
вянских отношениях]. Без подп. С. 17-19. День н. 11, 23.12.1861.

Ионин, Владимир Семёнович.?>. Из Мостара, 19 ноября. [О славя-
но-турецких отношениях]. Без подп. С. 13. День, н 14, 13.2.1862.

Макушев, Викентий Васильевич.? Рагуза (Дубровник), 13 февраля. 
[О славяно-турецких отношениях]. С. 16, День н. 23, 17.3.1862.

Ионин, Владимир Семёнович.? Мостар (Герцеговина). Без подп. С. 
14-15. День н. 26, 5.4.1862.

Макушев Викентий Васильевич.? Рагуза (Дубровник, 27-го марта). 
[О славяно-турецких отношениях]. Без подп. С. 11-12. День 
н. 29, 28.4.1862.

Ламанский В. И. Герцеговинские дела. Без подп. С. 20. День н. 31, 
12.5.1862.



HISTORY AND CULTURAL MEMORY

460

Аксаков И. С. [Гарибальди, Сербия и Черногория, в Содержании]. 
С. 15-17. День н. 35, 1.9.1862.

Аксаков И. С. Договор Порты с Черногорией, С. 12-14; Макушев В. 
В. Из Скутари (Скадра), 11 сентября. Без подп. С. 14, День н. 
41, 13.10.1862.

Ионин Владимир Семёнович.? Мостар. 3-го апреля. [О Луке Вука-
ловиче]. Без подп. С. 19. День, н. 18, 4.5.1863.

Blaine Galen Ritchie. 1970. The Asiatic Department During the Reign 
of Alexander II, 1855-1881, Columbia University.

Ekmečić, Milorad. 1964, „Spoljni faktor u procesu sazrijevanja balkanskih 
revolucija 1849-1878“. Jugoslovenski istorijski časopis1: 3–35. 
Beograd: Savez društava istoričara Jugoslavije.

Блажић, Јована. 2012, „Москвски словенски комитет и школовање 
српских и бугарских питомаца (1876-1877)“, Мешовита грађа, 
књ. XXXIII, 301–314; Београд: Историјски институт.

Вихрова Н. Н, Дмитриев А. П,  Егоров Б. Ф. 2017, День И. С. Акса-
кова: История славянофильской газеты: Исследования. Ма-
териалы. Роспись статей и редакционной переписки», ч. 1, 
Санкт-Петербург: Росток.

Екмечић Милорад. 1997. „Мит о револуцији и аустријска полити-
ка према Босни, Херцеговини и Црној Гори у време Крим-
ског рата“. In Радови из историје Босне и Херцеговине XIX 
vијека, Слика о Босни и Херцеговини у европској путописној 
литератури од 1850. до 1878. године, 47–119. Београд: БИГЗ.

Историја српског народа, од Првог устанка до Берлинског конгреса 
1804-1878, 1994, Београд: Српска књижевна задруга.

Кондратьева, Наталија Владимировна. 1963, «К истории австрий-
ской экспансии на Балкан» 207–214, Славянский архив: сбор-
ник статей и материалов, Москва: АН СССР.

Нижегородское отделение Российского общества историков – архиви-
стов 2000, Бадалян Д. А. „Cлавянофильский журнал „Русская 
беседа“ и цензура (1856—1860)“  Открытый текст, электрон-
ное периодическое издание. Accessed: 14.3.2024. http://www.
opentextnn.ru/censorship/russia/dorev/libraries/book/?id=3090. 

Тепић Ибрахим. 1988. Босна и Херцеговина у руским изворима 1856-
1878. године, Сарајево: Веселин Маслеша.

http://www.opentextnn.ru/censorship/russia/dorev/libraries/book/?id=3090
http://www.opentextnn.ru/censorship/russia/dorev/libraries/book/?id=3090


Maja Antić ON THE INFLUENCE OF AUSTRIAN PROPAGANDA…

461

Фетисенко, Наталија Леонидовна. 2023. „К истории газеты «День»: 
неизвестные письма И.С. Аксакова Н.П. Игнатьеву (1863 г.)“. 
In Соловьевские исследования 3:107–119  Иваново: Иванов-
ский государственный энергетический университет имени 
В.И. Ленина

Хевролина, Виктория Максимовна. 2009. Николай Павлович Иг-
натьев – российский дипломат. Москва: Квадрига.

https://e.lanbook.com/journal/2476


HISTORY AND CULTURAL MEMORY

462

Ассистент профессора, д-р Мая Антич,  
Босния и Герцеговина
Факультет философии
Университет Восточного Сараево
Кафедра истории и археологии
Санкт-Петербургский государственный университет

О ВЛИЯНИИ АВСТРИЙСКОЙ ПРОПАГАНДЫ 
В ГЕРЦЕГОВИНЕ И ПОВСТУЖИТЕЛЬНЫХ 
НАСТРОЕНИЯХ ХРИСТИАН В ОСВЕЩЕНИЯХ 
ЖУРНАЛА «ДЕНЬ» (1861–1865)

Аннотация 

В 1861–1865 годах издавался московский еженедель-
ник «День» — славянофильский журнал для обще-
ства, критики и культуры. Предметом анализа на-
шей работы является написание журнала «День» о 
влиянии австрийской пропаганды и повстанческих 
настроениях в Герцеговине в первой половине 60-х 
годов 19 века. Несмотря на официальный запрет 
на написание и публикацию статей политическо-
го содержания, на страницах «Дня» публикова-
лись отчеты российских консульств из Мостара, 
Дубровника, Сараево и других мест. Они писали о 
ходе восстания в Герцеговине и иностранном вли-
янии на христиан и их целях. Главным редактором 
«Дня» был видный русский славянофил И. С. Аксаков. 
Помимо репортажей российских консулов с Балкан, 
«День» публиковал также литературно-историче-
ские тексты, рецензии и полемику на актуальные 
темы российского общества.

Ключевые слова: «День», отчеты российского 
консульства, восстание в Герцеговине, австрий-
ская пропаганда.


