Eftimov, Sanja (2016) Vaučerski sistem obrazovanja u Sjedinjenim Američkim Državama. Administracija i javne politike, 4 (1-2). pp. 131-150. ISSN 2406-2529
Text
ajip-4-1i2_2016-7.pdf Download (243kB) |
Abstract
U ovom radu proučavamo model finansiranja obrazovanja putem vaučera čija se teorijska osnova nalazi u teoriji slobode izbora (eng. school choice theory) kao i ekonomiji ponude i potražnje. Teorija slobodnog izbora smatra da su učenici i roditelji, a ne država, ti koji treba da biraju školu u kojoj će se dete obrazovati, kao i šta to obrazovanje treba da podrazumeva. Slobodan izbor roditelja danas je u velikom broju obrazovnih sistema ograničen mestom prebivališta, tako da su roditelji primorani da svoju decu upisuju u škole u delu grada u kome stanuju. Upravljanje obrazovanjem u Sjedinjenim Američkim Državama zadatak je državnih i lokalnih vlasti, te zato ni ne čudi postojanje velikog broja različitih sistema obrazovanja. Ipak, sve lošiji rezultati Amerikanaca na međunarodnim testovima doveli su do većeg uplitanja federacije u ovu oblast, pre svega putem brojnih predloga za reformu istog. Za vreme Hladnog rata, trke u naoružanju i osvajanja svemira, znanje je igralo važnu ulogu tako da tih godina i počinju prve diskusije, a zatim i reforme obrazovanja. Obrazovanje je značajno kako za svakog pojedinca, tako i za razvoj čitave države, jer bez obrazovanja, ne bi bilo napretka, ali ni slobode. Obrazovanje je stub svake države i svakog sistema, i autoritarnog, i totalitarnog, i demokratskog, jer se kroz obrazovanje oblikuju nove generacije bilo u podaničkom, bilo u građanskom duhu. Prikazani vaučerski sistem može doprineti razvojuefikasnijeg obrazovanja u Srbiji. Ipak, pre njegovog uvođenja, neophodno je izvršiti određena prilagođavanja, kako se ne bi dogodio još jedan scenario neuspešno sprovedenih reformi u ovoj oblasti.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | J Political Science > JF Political institutions (General) J Political Science > JS Local government Municipal government |
Divisions: | Journal Articles and Reviews |
Depositing User: | ms Dajana Lazarević |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 12:13 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 12:13 |
URI: | http://repozitorijumips.rs/id/eprint/235 |
Actions (login required)
View Item |