Stojadinović, Višnja and Stojadinović, Miša (2020) Odnos nauke i demokratije: viđenje Pola Fajerabenda. Nacionalni interes, 39 (3). pp. 231-244. ISSN 1820-4996
Text
Ni-39-10.pdf Download (338kB) |
Abstract
Razvoj nauke i tehnike predstavlja jednu od ključnih karakteristika modernog doba, pa se danas naučni stil mišljenja smatra superiornom formom ljudske duhovnosti. Pored emancipatorskog potencijala, nauka, međutim, sadrži i negativnu dimenziju – u vidu potencijalno pogubnih efekata naučnih rezultata, pa je potrebno preispitati sam smisao, domašaj i položaj nauke u savremenim demokratskim društvima. U tom smislu, autori u ovom radu najpre analiziraju tradicionalno shvatanje nauke, a zatim i pristup koji se u okviru savremene teorije nauke i epistemologije naziva novom slikom nauke. Ovakav pristup predstavljen je kroz Fajerabendovo viđenje nauke i njenog položaja i moći u demokratskom društvu. Fajerabendova pozicija karakteriše se kao epistemološki anarhizam, odnosno teorijski i metodološki pluralizam. Autori nadalje razmatraju etičke i političke implikacije suprotstavljenih teorijskih pozicija monizma i pluralizma. U svetlu pomenutih razmatranja, cilj autora je da ukažu na određene nedostatke i slabosti tradicionalnog shvatanja nauke. U radu su korišćene sledeće metode: interpretativna metoda, kritička i evaluativna metoda, metoda pojmovne i normativne analize.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Fajerabend, demokratija, nauka, racionalizam, relativizam, pluralizam |
Subjects: | Centers of the Institute for Political Studies > Centar za političku teoriju Centers of the Institute for Political Studies > Centar za proučavanje bezbednosti J Political Science > JA Political science (General) J Political Science > JC Political theory J Political Science > JF Political institutions (General) |
Divisions: | Journal Articles and Reviews |
Depositing User: | ms Dajana Lazarević |
Date Deposited: | 17 Sep 2023 12:28 |
Last Modified: | 28 Nov 2023 18:32 |
URI: | http://repozitorijumips.rs/id/eprint/877 |
Actions (login required)
View Item |